Morgonqvisten.blogg.se

Dagens sådd

Publicerad 2019-03-01 21:43:47 i Trädgården, Vardagsliv,

 
 
 
Idag åkte de första fröna ut i grönsakslandet, plocksallat 'Red salad bowl' och spenat 'Nores'. Det har blivit lite omorganisering i odlingen, jag har återgått till fyra lite större frilandsbäddar där jag hade pallkragarna de senaste två åren och pallkragarna har flyttat lite åt sidan och kommer inte vara i fokus iår utan mest fungera som kompostodlingar och extra plats för överskott av växter. En av dessa pallkragar har jag redan lyckats fylla med gammalt trädgårdsskräp och toppat med lite jord från trädgården, så dagens sådd hamnade i den. Sedan ska vi ignorera faktumet att jag aldrig lyckats med sallat eller spenat på grund av sniglarna men jag har dock aldrig sått dem såhär tidigt innan, så de kanske hinner växa till sig lite i storlek innan de hinner bli uppätna? 
 
 
 
Lite förkultiverade frön har redan tittat upp, tror jag underskattade grobarheten på mina utgångna frön från 2015... Vad ska jag göra med SÅ många kålplantor?? Oroa er inte, sådderna har precis flyttat till källaren som är lite svalare och fått extraljus så de rätar upp sig snart.
 
Iår planerar jag för övrigt att förkultivera mina sådder lite tidigare, dehär omgången blev sådd i slutet av februari istället för början av mars och nästa omgång blir i april istället för maj med pumpa, majs osv som jag annars brukar vänta med. Det kommer satsas på hälften blommor och hälften ätbart iår istället för majoriteten ätbart som föregångna år :) 
 
Sedan har jag börjat fundera på hur jag ska lyckas med bevattningen iår, med tanke på extremtorkan förra året är det ju såklart inte så konstigt. Jag har samlat snö under vintern i min vattentunna och planerar att samla på allt naturligt förekommande vatten som det bara går istället för att använda vårat vatten från ledningarna. Odlingsbäddarna kommer få sig en rejäl uppvattning under våren med förhoppning om att de ska hålla fukten lite bättre och bli lättare att vattna upp när det väl blir torrt i sommar, i kombination med täckodling med gräsklipp och ogräsrens. Vi håller tummarna på ett mindre torrt år än vad fjolåret bjöd på.
 
Årets första humla i februari!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Jag tycker om att fotografera, hästar, påta i trädgården och brinner för miljöfrågor.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela